۱۳۸۸ شهریور ۳, سه‌شنبه

سيستم ايمني ESP

سيستم ايمني ESP
 

امروزه ايمني خودرو در عرصه رقابت جهاني از مهم‌ترين عوامل فروش خودروسازان است. خودروسازان مطرح جهان سعي مي‌كنند از سيستم‌هاي ايمني مطلوب بر روي خودروهاي خود استفاده كنند. سيستم‌هاي ايمني به 2 دسته تقسيم مي‌شوند:

1. سيستم‌هاي فعال: اين سيستم‌ها در هنگام حركت خودرو فعالند و شرايط ديناميكي خودرو را براي پيشگيري از بروز تصادف، كنترل مي‌كند.

برخي از اين سيستم‌هاي فعال عبارتند از:
ABS[1]: سيستم ترمز ضدقفل هنگام قفل كردن چرخ‌ها فشار ترمز را براي افزايش كارايي سيستم ترمز، كاهش مي‌دهد.
ASR: اين سيستم، امكان استفاده بهينه از اصطكاك سطح جاده رد در حالت شتاب‌گيري براي خودرو، فراهم مي‌كند.
EBD[2]: سيستم هماهنگ كننده نيروي ترمز، نرم‌افزاري در حافظه ABS است و كنترل مجزاي چرخ‌ها را در هنگام قفل كردن برعهده دارد.
ESP[3]: عملكرد اين سيستم در اين مقاله به‌طور مفصل، بررسي مي‌شود.

2. سيستم‌هاي غيرفعال: از اين سيستم‌ها در كاهش تصادفات خطرناك استفاده مي‌شود و عبارتند از:
كمربند
كيسه هوا
فيوز قفل كن

سيستم ESP، جديدترين سيستم حفاظتي خودرو است و از سال 2002 ميلادي بر روي 27 درصد از وسايل نقليه اروپايي، نصب شده است. اين آماردر خودروهاي ژاپني و امريكايي 75درصد بوده و روبه افزايش است.

خودروهايي كه سيستم ESP دارند از ديگر سيستم‌ها نظير: EBD, ASR, ABS و... استفاده مي‌كنند.

اين سيستم براي كنترل مطلوب خودرو بر روي سطح جاده و حفظ ثبات آن در هنگام پيچيدن، طراحي شده است. اگر راننده با گردش سريع فرمان، كنترل خورو را از دست بدهد و خودرو بلغزد، سيستم ESP آن را به مسير اصلي خود برمي‌گرداند.

براي تغيير مسير خودرو از 2 سيستم استفاده مي‌شود:
سيستم فرمان: استفاده عمومي از فرمان براي تغيير مسير
سيستم ترمز: از سيستم ترمز براي كاهش سرعت خودرو و تغيير مسير آن استفاده مي‌شود.

اگر خودرويي در حال حركت باشد و ناگهان ترمز يكي از چرخ‌هاي آن فعال شود، به دليل اختلاف سرعت، در جهت همان چرخ مي‌چرخد. اين سيستم در تانك‌ها و خودروهاي راهسازي به جاي سيستم فرمان و در تراكتورها و خودروهاي رالي براي كنترل بهتر در كنار سيستم فرمان استفاده شده است. راننده با فشردن يكي از پدال‌ها يا اهرم هاي موجود در زيرپاي خود خودرو را به سمت دلخواه، هدايت مي‌كند. سيستم ESP هنگام تغيير مسير ناخواسته خودرو آن را به مسير اوليه خود باز مي‌گرداند. ESP، لغزش جانبي خودرو را در هنگام گردش فرمان با اعمال نيروي ترمز بر روي يك چرخ، كنترل مي‌كند و خودرو را به مسير مورد نظر راننده برمي‌گرداند
سيستم ESP با استفاده از حسگر فرمان از جهت مورد نظر راننده مطلع مي‌شود. حسگر چرخ‌ها و محاسبات اختلاف سرعت ايجاد شده، وضعيت خودرو را روي سطح، تخمين مي‌زند و با مقايسه اين 2 داده، انحراف خودرو از مسير مورد نظر، بررسي مي شود. هنگام گردش فرمان، بيم چرخ‌ها و اطلاعات حسگر شتاب، جهت مورد نظر راننده را مشخص مي‌كند. اگر لغزش جانبي در خودرو ايجاد شده باشد، سيستم ESP آن را به حالت اوليه خود باز مي‌گرداند. نمودار يك، عملكرد سيستم ESP را نشان مي‌دهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر